Dnes, na Svetový deň Zeme začína Fashion Revolution Week. Týždeň, kedy na jednej strane spomíname na obete hrozivého pádu textilnej továrne v Bangladéši (v roku 2013), v dôsledku ktorého zahynulo viac ako 1000 ľudí a ďalšie stovky sa zranili, a na strane druhej ešte intenzívnejšie ako po zvyšok roka bojujeme za transparentnosť, etickosť a udržateľnosť módneho priemyslu.
„Ak by niekto chcel žiť 100 % udržateľne z pohľadu módy, musel by celý život chodiť nahý,“ hovorí Martina Mareková Kuipers, koordinátorka hnutia Fashion Revolution na Slovensku, a pokračuje: „Netreba to preháňať, teraz je zero waste naozaj trendom, no treba si uvedomiť, že čokoľvek urobíme, vždy nejaká stopa po nás zostane. Dôležité je hlavne pred kúpou čohokoľvek, aj oblečenia, zamyslieť sa.“
Bio, eko a iné trendy
Zero waste, ekológia a udržateľný životný štýl je naozaj trendom, roky bojujeme s plastmi, snažíme sa nakupovať do vlastných tašiek, zeleninu brať do retro sieťoviek, pečivo do plátenných vrecúšok, vodu nosíme vo vlastných fľaškách (ideálne zo skla), nakupujeme potraviny, ktorých pôvod poznáme. Podobné zmýšľanie postupne prichádza aj do módneho priemyslu, ktorý patrí k najšpinavším priemyslom na svete. Hovorí sa, že šaty robia človeka, a vďaka nim často viete odhadnúť spoločenský status človeka, jeho postavenie či vkus. Módne trendy sú dôležitou súčasťou života mnohých ľudí, no aj tí, ktorých trendy nezaujímajú, sa obliekať musia. Preto je dôležité, rovnako ako pri spomínaných potravinách, premýšľať nad tým, čo nosíme, a odkiaľ to pochádza. [caption id="attachment_8280" align="alignnone" width="1100"]
Pri kúpe akéhokoľvek oblečenia sa zamyslite
Každý musí začať od seba. „Niekoho nezaujíma, že tam niekto pri výrobe jeho oblečenia trpí, ale malo by ho aspoň zaujímať, že ak si oblečie vec, ktorá je z nekvalitných materiálov, navyše spracovaných tak, že je to zdraviu škodlivé, dotýka sa ho to. Tie látky idú do jeho kože. Škodí teda nielen zemi, pôde, vode, ale aj svojmu zdraviu...“ otvára ďalšiu tému Simona.
#whomademyclothes
Otázka „Kto vyrobil moje oblečenie?“ od vzniku celosvetového hnutia znie čoraz viac. V apríli 2018 #whomademyclothes rezonoval medzi 275 miliónmi ľudí na celom svete vrátane Slovenska. Vyjadruje angažovanosť ľudí dozvedieť sa čo najviac informácií o pôvode ich oblečenia a podmienkach, v akých bolo vyrobené. „Malí dizajnéri a malé značky sa k tomu stavajú zodpovedne. Čím menšia značka, tým je transparentnejšia, je to v podstate ich marketing, vďaka tomu sa predávajú. Ale aj väčšie značky môžu ukázať niečo zo zákulisia svojej výroby a v dobe sociálnych sietí relatívne jednoducho,“ hovorí Martina. (O pôvode oblečenia značky Alain Delon píšeme vo viacerých článkoch.)
Cyklus oblečenia
Cieľom módnej revolúcie je, aby značky aj spotrebitelia začali viac uvažovať nad celým životným cyklom oblečenia, teda už od toho, ako sa vyrába, ako putuje do obchodov k spotrebiteľom až po to, čo sa s ním stane, keď už ho nenosíte a rozhodnete sa ho vylúčiť zo svojho šatníka. Vždy máte alternatívu. Ak máte v skrini oblečenie, ktoré je takmer nenosené, ale viete, že vy ho už nosiť nebudete, môžete ho posunúť ďalej kamarátke/kamarátovi, môžete ho zaniesť do second handu, kde si nájde nového majiteľa alebo mu vdýchnu nový život (napríklad NOSENE tvorí kolekciu Renewals) či zúčastniť sa tzv. SWAP-ov, v rámci ktorých si môžu zúčastnení vzájomne vymieňať svoje oblečenie.
Fashion Revolution Week 2019 na Slovensku
Fashion Revolution Week na Slovensku odštartuje panelovou diskusiou v Berlinke v utorok 23. apríla o 18.00 h, ktorej súčasťou bude aj naša značka Alain Delon. Okrem nás pozvanie do Fashion Revolution Talku Barbary Jagušák prijali dizajnérka udržateľných svadobných šiat Zuzana Kedroňová z Yoora Studio, Juraj Kunák, predstaviteľ slovenskej firmy Ekocharita a Zuzana Ryšavá, koordinátorka Fashion Revolution pre Českú republiku. [caption id="attachment_8279" align="alignnone" width="1100"]