Možno ste sa aj vy pri potulkách centrom Bratislavy dostali do zašitej uličky za Dómom svätého Martina. Na jednom z jej koncov je veľká hnedá brána, za ktorú keď vkročíte, už nikdy túto časť mesta neobídete. Miesto, ktoré dýcha umením už niekoľko desaťročí znovu vstáva z popola a vďaka občianskemu združeniu ALBRECHT FORUM sa sprístupňuje verejnosti. Navštívte s nami záhradu a dom Albrechtovcov na Kapitulskej ulici. Rozprávali sme sa o nich s Igorom Valentovičom, predsedom OZ ALBRECHT FORUM.
Základy Domu Albrechtovcov boli vraj postavené ešte v 13. - 14. storočí. Je niečo pôvodné ešte zachované?
Áno, vlastne jadro terajších pivníc bolo postavené v čase, o ktorom hovoríte. Pôvodne išlo o stredoveký polozapustený dom, ktorý je dnes centrálnym pivničným priestorom. Zachovali sa múry a okruhliaková dlažba, pôvodná podlaha tohto domu z konca 13. storočia v rozmere asi 2x4 metre. Zachované sú, samozrejme, najmä mladšie časti stavby – renesančné i barokové konštrukcie – múry, klenby, dverové a okenné otvory. De facto všetky vertikálne konštrukcie. Stropy, najmä z vyšších poschodí boli najviac poškodené kvôli zatekaniu, tak paradoxne, mladšie časti museli byť niekde vymenené. Zachovali sa aj drevené a kamenné ostenia, zárubne, dvere a pod. z 18. a 19. storočia. Pochopiteľne museli byť všetky umelecko-remeselne opravené. Reštaurované boli maľby z konca 18. storočia v súčasnej komornej koncertnej sále a v bývalom salóne rodiny Albrechtovcov.
Exteriér domu – záhrada a dvor sú krásne upravené a konajú sa tam rôzne koncerty. Tento rok sa prvýkrát konali koncerty už aj v dome. V akom stave je momentálne? Na čom ešte pracujete?
Dokončujeme podkrovie, v ktorom budú kancelárske priestory nášho združenia ALBRECHT FORUM a nádejame sa partnerských umeleckých združení, pripravujeme interiér kaviarne, dolaďujeme druhé nadzemné podlažie s komornou sálou, stále pracujeme na záhrade, ktorá sa stala obľúbeným miestom koncertov a ďalších umeleckých podujatí.
Ako obnovu financujete? Je asi ťažké zohnať peniaze na takúto nákladnú rekonštrukciu.
Nuž áno, je to neľahké. V počiatočných rokoch sa nám celkom darilo získavať prostriedky z verejných fondov, ale posledných 4 – 5 rokov sú investičné prostriedky akosi nedostupné. Ten, kto realizoval náročnejšie opravy národnej kultúrnej pamiatky vie, že zastrešiť, stabilizovať a odvlhčiť je kľúčové, ale následné práce sú enormnou finančnou záťažou. Ak k tomu prirátame infláciu, COVID, stále menej dostupných prostriedkov i menšiu vôľu podporovať investície v kultúre a občianskom sektore, tak tým vyjde jednoduchá trojčlenka. Musíme investovať z vlastného resp. z pôžičiek. Nepridáva to na pokojnom spánku, ale ideme ďalej. Bola by veľká škoda vzdať tento súboj na dlhé trate v tomto štádiu. Preinvestovaných je takmer milión eur a stále nie sme na konci. Ešteže pociťujeme satisfakciu z našich verejných kultúrnych akcií a z ľudí, ktorí nám fandia a mnohí nás neskutočným spôsobnom morálne i materiálne podporujú. Všetkým im zo srdca ďakujeme.
Ako ste spomenuli, v priestoroch organizujete rôzne podujatia. Na čo všetko sa môžu ľudia tešiť najbližšie mesiace?
Od začiatku júla až do začiatku septembra prebieha festival komornej hudby Hortus artis. Je to cyklus 10 koncertov v nedeľné neskoré popoludnia, v ktorom predstavujeme rôzne umelecké komorné zoskupenia z Českej republiky, Slovenska, Poľska, medzinárodné ansámble i domácich sólistov. Témou tohto ročníka festivalu sú presahy ľudového a umelého resp. prienik svetov ústnej spontánnej hudobnej tradície s komponovanou umeleckou hudbou. Regionálne je akcent kladený na Strednú Európu, ale „navštívime“ aj Stredomorie, Južnú Ameriku, predmestia Severoamerických miest a veľa ďalších zaujímavých „regiónov a historických období“. Na jeseň pokračuje cyklus prednášok a debát Hudobný salón Albrechtovcov, majstrovské kurzy popredných interpretov (napr. Simona Šaturová, Straton Bull atď.) a snáď sa nám podarí ku konca roka i prvá výstava výtvarných diel v našich multifunkčných priestoroch domu.
Foto: Martina Šimkovičová, archív ALBRECHT FORUM, Martin Mondok
Ako úplní začiatočníci. Všetko sme sa učili za pochodu – legislatívu, manažment, operatívu. Proste všetko, čo bolo (a dodnes je) treba. Od zámeru obnovy pamiatky, cez projekt k stavebnému povoleniu, žiadosti o rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu, stavebné postupy, jednanie s dodávateľmi, vypisovanie grantových žiadostí, organizovanie verejných zbierok, networking, organizovanie brigád, zháňanie dobrovoľníkov, fyzickú i duševnú prácu s tým spojenú, účtovanie neziskovej organizácie atď. Teraz je, našťastie, gro našej roboty vo vypracúvaní dramaturgií a produkčnej činnosti spojenej s našimi umeleckými podujatiami. Ale to neznamená, že by všetky ostatné odpadli, skôr ustúpili trochu do úzadia.
Áno, na pohľad je dom dokončený, ale stále finalizujeme interiéry, zariaďovacie predmety, osvetlenia a pod. Na jar sme usporiadali prvý ročník nášho festivalu v dome – Domus artis. Podujatie, do dramaturgie ktorého sme konečne zakomponovali klavír (čo nebolo úplne možné v našom letnom open air festivale Hortus artis). Umožnilo nám to naplno rozvinúť dramaturgie komornej hudby smerom k 19. a 20. storočiu. Otvorili sme si cestu k stovkám diel, ktoré by mali v komorných sálach dneška znieť.
Igor Valentovič je absolventom Katedry hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Po skončení štúdia bol štipendistom v Umenovednom ústave SAV, neskôr pracoval ako redaktor v obnovenom časopise Slovenská hudba a v Slovenskej filharmónii. V 90. rokoch stál pri založení medzinárodných festivalov Melos-Étos a Dni starej hudby a v prvých ročníkoch sa podieľal aj na tvorbe dramaturgie oboch dodnes vitálnych festivalov. Od roku 1992 pôsobil v spoločnosti MUSIC FORUM venujúcej sa vydavateľskej, obchodnej a agentúrnej činnosti v oblasti klasickej hudby. Ako dobrovoľník pracuje v občianskom sektore v združení ALBRECHT FORUM, cieľom ktorého je záchrana a revitalizácia nášho kultúrneho dedičstva.